Олімпіадні завдання ІІ(районного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з історії, 2015 рік

8 клас

1. Що, на вашу думку, покладено в основу археологічної періодизації стародавньої історії України? (2б.)

А. Заняття первісних людей.
Б. Зміна клімату на Землі.
В. Матеріал, з якого виготовляли знаряддя праці.
Г. Зміни антропологічного типу людини.

2. Визначте основний наслідок колонізації греками Північного Причорномор'я. обґрунтуйте свій вибір 3-ма реченнями. (5 б.)

А. Асиміляція підкореного місцевого населення.
Б. Поширення впливу античної цивілізації на українські землі.
В. Загострення відносин між греками і скіфами.
Г. Велике розселення слов'ян.

3. Дайте визначення: (6 б.)
а) унія –        г) султан –     б) магнат –      д) магдебурзьке право –     в) ясир –         е) іконостас

4. Визначте наслідки золотоординського ярма для країн Східної Європи. (10 б.) Відповідь має складати 5 речень.

5. Вас, як журналіста, доля звела з князем В.-К. Острозьким. Які 5 питань задасте ви князю в інтерв'ю? Яких відповідей ви чекаєте від князя? (10 б.)

6. Розкрийте сутність та обґрунтуйте зв'язки між причинами, сутністю та наслідками Великих географічних відкриттів. (15 б.)

7. Установіть відповідність між назвами держав та українськими землями, які їм належали на середину ХVI ст. (8 б.)

1. Велике князівство Литовське  А. Буковина
2. Польське королівство               Б. Закарпаття
3. Московське царство                 В. Галичина, Холмщина, Західне Поділля
4. Молдавське князівство            Г. Чернігово-Сіверщина
                                                       Д. Київщина, Волинь, Підляшшя, Східне Поділля


8. Установіть послідовність подій: (4 б.)
А. Утворення Кримського ханства.
Б. Битва на Синіх Водах.
В. Перша згадка про українських козаків у писемних джерелах.
Г. Укладення Кревської унії між Польщею та Литвою

9. Складіть три історичні ланцюжки із вказаних імен історичних діячів, дат та подій: (9 б.)
А. 1498 рік Є. Початок завоювання Мексики
Б. 1519 рік Ж. Відкриття Індії
В. 1486 рік З. Відкриття мису Доброї Надії
Г. Ф. Кортес
Д. Васко да Гама
Е. Б. Діаш

9 клас

1. Уявіть себе учасником Берестейського церковного собору. Вам потрібно написати звіт про цю історичну подію. Підготуйте документ, вкажіть у ньому: (12 б.)
а) історичні передумови собору;
б) склад учасників та їх позиції;
в) рішення собору і його значення для України.

2. Історію якої держави сучасні французькі, італійські і німецькі школярі вивчають як вітчизняну? Чому? Охарактеризуйте цю державу трьома-чотирма реченнями. (10 б.)

3. Доведіть, спираючись на історичні факти, що Києво-Могилянська академія була одним із найвпливовіших центрів освіти, науки, видавничої справи в Україні та Росії. (10 б.)

4. Установіть послідовність подій: (6 б.)
А. Утворення Києво-Могилянського колегіуму.
Б. Заснування в Острозі слов'яно-греко-латинської школи.
В. Створення «Пересопницького Євангелія».
Г. Укладення Куруківської угоди.
Д. Відновлення вищої православної ієрархії в Речі Посполитій.
Е. Видання «Ординації Війська Запорозького».

5. Які міста в різні часи були столицями козацької держави Гетьманщини: (3 б.)
А. Чигирин, Гадяч, Батурин, Глухів.
Б. Суботів, Гадяч, Київ, Глухів.
В. Чигирин, Переяслав, Батурин, Стародуб.
Г. Ніжин, Лубни, Батурин, Миргород.
6. Установіть послідовність подій: (7 б.)
А. Остаточна ліквідація гетьманства.
Б. Перший поділ Речі Посполитої.
В. Ліквідація Кримського ханства.
Г. Знищення Запорозької Січі.
Д. Ліквідація Речі Посполитої.
Е. Захоплення Австрією Буковини.
Є. Ліквідація полкового козацького устрою на Слобожанщині.

7. Назвіть основні причини краху аграрної цивілізації. (10 б.)

8. Що, на вашу думку, спонукало М. Костомарова до написання ідеологічного твору «Закон Божий»? Назвіть основні ідеї твору. (10 б.)
9. Визначіть мотиви участі українців у російсько-французькій війні 1812 р., запишіть їх у вигляді розширеного плану. (10 б.)
10. Які із наведених тез характеризують основні суспільно-політичні погляди Ж.-Ж. Руссо: (4 б.)
А. Засудження всевладдя церкви.
Б. Принцип політичної рівності всіх громадян.
В. Засудження марнотратства дворян і короля.
Г. Захист права на приватну власність.
Д. Боротьба за скасування феодальних порядків.
Е. Ідея економічної рівності всіх людей.
Є. Конституційність монархії.
Ж. Критика абсолютизму.
10 клас


1. Переддень якої історичної події описує Т. Г. Шевченко? Розкажіть про неї 5-ма реченнями: (10 б.)

Розбрелись конфедерати
По Польщі, Волині,
По Литві, по Молдованах
І по Україні...

2. Установіть хронологічну послідовність подій, опишіть основні рішення Віденського конгресу: (8 б.)
А. Віденський конгрес.
Б. Утворення Священного союзу.
В. Установлення Першої імперії у Франції.
Г. «Сто днів» Наполеона.

3. Автори підручників з історії України для 9 класу відзначають, що розвиток України у ХІХ ст. відбувався відповідно до загальноєвропейських процесів. Назвіть ці процеси і визначіть, чи мав особливості процес становлення індустріального суспільства в Україні. (15 б.)

4. Ваше бажання ознайомитись з «новоерівською» політикою народовців змусило вас до інтерв'ю з О. Барвінським. Які питання ви б задали діячеві? (10 б.)

5. Складіть план доповіді на науково-практичну конференцію «Суспільно-політичний рух в Україні у другій половині ХІХ ст.». ваша тема – «Польське повстання 1863–1864 рр. і Україна». (10 б.)

6. Тема 5 навчальної програми з всесвітньої історії для 9 класу має назву «Завершення формування світових колоніальних імперій». У її змісті передбачено розгляд питання «Суперечливість наслідків колоніального панування». Що, на вашу думку, необхідно відзначити при його розкритті? (10 б.)

7. Установіть послідовність подій: (4 б.)
А. Відкриття в Києві Південно-Західного відділу Російського географічного товариства.
Б. Відкриття у Львові товариства «Просвіта».
Г. Реорганізація Літературного товариства ім. Т. Шевченка в наукове товариство.

8. Установіть відповідність: (4 б.)

1. 1914 р.                   А. Узяття російськими військами фортеці Перемишль
2. 1915 р.                   Б. Брусиловський прорив
3. 1916 р.                   В. Укладення Брестського миру
4. 1917 р.                   Г. Створення легіону УСС
                                   Д. Останній наступ росіян у Галичині

9. Яке щорічне періодичне видання було започатковано в роки революції 1905–1907 рр. Є. Чикаленком? (3 б.)
А. «Зоря Галицька»
Б. «Рада»
В. «Основа»
Г. «Громада»
10. Розкрийте сутність понять: (5 б.)
А. Аграрне перенаселення –
Б. Народники –
В. Протекціонізм –
Г. «Чигиринська змова» –
Д. «Хлопоманство» –
11 клас

1. Установіть послідовність подій: (4 б.)
А. Ліквідація Української автокефальної православної церкви.
Б. Перенесення столиці УСРР з Харкова до Києва.
В. Голодомор в Україні.
Г. Рік «великого перелому».

2. Які поняття слід використовувати, характеризуючи розвиток західноукраїнських земель у 1920–1938 рр.? (2 б.)
А. Осадництво, русинство, пацифікація.
Б. Великий перелом, ОУН, колективізація.
В. Автокефальна церква, репресії, Голодомор.
Г. Націонал-комунізм, українізація, лікнеп.

3. Які з наведених міжнародних мирних договорів 1919–1923 рр. визначали подальшу долю українських земель? (6 б.)

А. Версальський договорі Д. Севрський договір
Б. Сен-Жерменський договір Е. Ризький договір
В. Нейїський договір Є. Лозаннський договір
Г. Тріанонський договір

4. Установіть відповідність між угодами та країнами, які їх підписали: (8 б.)
А. Мюнхенська угода                      1. СРСР, США
Б. Балканська Антанта                    2. Німеччина, Японія, Італія
В. «Антикомінтернівський пакт»   3. Франція, СРСР
Г. Морська угода                              4. Англія, Німеччина
                                                            5. Англія, Франція, Німеччина, Італія
                                                            6. Греція, Румунія, Туреччина, Югославія
                                                            7. Англія, Франція, СРСР
                                                            8. СРСР, Чехословаччина

5. Уявіть, що ви – науковець-історик, коло ваших інтересів – перша чверть ХХ ст. Як ви оціните Брестський мирний договір між УНР і державами німецько-австрійського блоку:
а) успіх української дипломатії;
б) помилка, що пізніше унеможливила встановленню Конструктивних відносин між Україною і країнами Антанти.
Обґрунтуйте свою думку. (10 б.)

6. Викресліть одну зайву позицію та поясніть свій вибір: (14 б.)
А. Хортицька, Азовська, Чортомлицька, Олешківська, Задунайська.
Б. Макаренко, Грушевський, Винниченко, Петлюра, Швець.
В. Кримський, Вернадський, Смаль-Стоцький, Туган-Барановський.
Г. Ульянов, Сталін, Троцький, Молотов.
Д. Аболіціоністи, гомстеди, скаути, піонери.
Е. Сипаї, тайпіни, карбонарії, мамелюки.
Є. Катеринослав, Херсон, Кам'янець-Подільський, Олександрівськ.

7. Вас запрошено до участі в міжнародній конференції «М. Грушевський – науковець, політик, людина». Підготуйте тези виступу на тему «М. Грушевський як історик». (12 б.).

8. Друга світова війна породила таке явище, як колабораціонізм. Висловіть вашу думку щодо політичної і функціональної колаборації, наведіть приклади. (12 б.)

9. Дайте історичну та моральну оцінки участі СРСР спільно з Німеччиною у війні проти Польщі з позицій сучасного молодого українця. (10 б.)

10. Поясніть зміст поняття «Організація Об'єднаних Націй» та вкажіть причини її створення. Як ви оцінюєте роль України у створенні ООН? (10 б.)